سایه سنگین مازوت بر آسمان مازندران/ فولادی : تصمیم‌گیری درباره مازوت سوزی در اختیار ما نیست

سایه سنگین مازوت بر آسمان مازندران/ فولادی : تصمیم‌گیری درباره مازوت سوزی در اختیار ما نیست

ه گزارش خبرگزاری ایلنا، مازوت یکی از موادی است که در کارخانه‌ها بسیار کاربرد دارد، ولی استفاده نادرست و بدون مدیریت باعث ایجاد آلایندگی‌های بسیار می‌شود؛ این ماده در آلودگی هوا بسیار تأثیر دارد و مصرف آن در پالایشگاه‌ها باعث تولید گوگرد و حجم بسیار زیاد آلایندگی می‌شود.

"مازوت" در واقع اولین و ابتدایی‌ترین ماده‌ای است که هنگام استخراج از چاه نفت به‌دست می‌آید و در واقع همان نفت سیاه است؛ این ماده زمانی که به پالایشگاه برده می‌شود بسیار پالایش شده و با سنسورهای بسیاری کنترل می‌شود تا حد آلایندگی آن کاهش یابد.

ماده‌ای که این‌روزها مصرف آن در نیروگاه بزرگ شهید سلیمی نکا واکنش‌های زیست محیطی را برای کاهش و توقف سوخت مازوت به همراه داشت و علاوه بر دوستداران محیط زیست رسانه‌های استان نیز به این موضوع ورود پیدا کردند تا علت مصرف این ماده را از مدیران این مجموعه بزرگ تامین کننده برق خطه سبز شمال که بیش از 4 درصد از برق کشور را تامین می‌کند؛ پرس و جو کنند.

بیش از 40 سال از قدمت این واحد تولیدی می‌گذرد؛ نیروگاهی که نقش موثری در پایداری شبکه سراسری برق کشور دارد و  بنا به دلایلی که مسئولان این واحد می‌گویند ناچار به مصرف سوخت مازوت هستند، سوختی که  با توجه به محدودیت‌های به‌وجود آمده در سال‌های اخیر برای تخصیص گاز طبیعی به نیروگاه‌ها ، آثار نامطلوب و مخربی بر تجهیزات مکانیکی و بویلرها  وارد کرده و علاوه بر آن مورد انتقاد بسیاری از دوستداران زیست محیطی قرار گرفته است.

تعیین نوع سوخت خارج از اختیار نیروگاه

امیر یوسف فولادی مدیرعامل شرکت تولیدی برق شهید سلیمی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا آلودگی ناشی از مازوت‌سوزی نیروگاه‌های برق را تهدید جدی برای سلامت مردم دانست و گفت: نیروگاه‌ها اختیاری در تعیین نوع سوخت مصرفی ندارند تصمیم گیری درباره مازوت سوزی در اختیار این مدیریت نیست ؛ حال که چاره ای جز مصرف مازوت نیست ، ای کاش در اولویت بندی ها به این خطه سبز از ایران توجه بیشتری شود تا بومیان این منطقه از اثرات مخرب زیست محیطی این ماده سوختی  مصون باشند.

به گفته این مدیر صنعتی احتراق سوخت مازوت در نیروگاه علاوه بر تولید آلاینده های گازی و پیامدهای زیست محیطی بر تجهیزات نیروگاه نیز آسیب وارد کرده و باعث تحمیل هزینه اضافی می‌شود.

فولادی افزود: نیاز است برای تخصیص میزان گاز به نیروگاه شهید سلیمی چاره‌ای اساسی اندیشیده شود تا در حق مردم این استان سرسبز اجحاف نشود.

مدیر روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق نکا نیز در تشریح اتفاقات این روزهای این واحد صنعتی با تاکید بر اینکه نیروگاه اختیاری در تأمین سوخت بر عهده ندارد، گفت: با این وجود پیگیری‌های مکرر به عمل آمده در روزهای اخیر به دریافت سهمیه سوخت گاز برای واحدهای یک و دو بخار نیروگاه شهید سلیمی نکا انجامید و این واحدها از شامگاه سه شنبه 13 تیرماه گاز سوز شدند و تلاش از سوی نیروگاه برای تخصیص گاز به واحدهای دیگر هم با جدیت ادامه دارد.

عمادی افزود: درپی بهره برداری همزمان 4 واحد بخار این نیروگاه به ظرفیت نامی مجموع 1760 مگاوات با سوخت مازوت در روزهای اخیر و پیگیری های همه جانبه صورت گرفته جهت تخصیص سوخت گاز به نیروگاه، در حال حاضر نیمی از ظرفیت واحدهای بخار با سوخت گاز بهره برداری می شود. 

وی بیان کرد: با تلاش کارکنان نیروگاه در تعمیرات اساسی و دوره‌ای واحدهای بخار و بلوک سیکل ترکیبی، واحدهای این نیروگاه با ظرفیت عملی تولید بالغ بر 1900 مگاوات به طور کامل جهت تامین پایدار برق در فصل تابستان و پیک مصرف در مدارتولید قراردارد.

عمادی افزود: ️بهره برداری از واحدهای 1 و 2 بخار نیروگاه شهید سلیمی نکا با سوخت گاز درحال انجام است.

گذر از پیک تابستان با کاهش مصرف برق

سرپرست شرکت مدیریت تولید برق نکا هم گفت: نیروگاه شهید سلیمی نکا با تولید ۲ هزار و ۲۱۴ مگاوات یکی از بزرگترین نیروگاه‌های کشور، بیش از ۴ درصد برق کشور را تولید می‌کند و در شرایط فعلی در تابستان ۱۴۰۱ همه واحدهای نیروگاه نکا در مدار هستند و اکنون با ظرفیت عملی حدود یک‌هزار و ۹۰۰ مگاوات تولید دارد.

حسینعلی تازیکی مصرف سوخت مازوت و فرسودگی‌های بخشی از لوله‌های بولیر نیروگاه نکا را باعث افزایش سوخت و هزینه ها و تعویض لوله‌ها و تزریق اعتبارات را  نیاز این بخش اعلام کرد که تحقق آن موجب می شود هزینه ها کاهش و پایداری شبکه ها افرایش یابد و عمر تجهیزات نیز بیشتر شود.

وی مدیریت مصرف برق را مورد تاکید قرار داد انرژی که عمدتاً با سوختن منابع تجدیدناپذیر کشور اعم از نفت و گاز و صرف هزینه‌های کلان و تلاش‌های شبانه‌روزی و طاقت‌فرسای فعالان صنعت برق به دست می‌آید.

تازیکی افزود: اگر مردم کمک کنند و در مصرف برق صرفه‌جویی داشته باشند، شرایط پایدار و بدون خاموشی خواهیم داشت.

حال که نام و آوازه مازندران در زیبایی و هوای پاک در خطه سبز شمال ایران به خوبی می درخشد نیاز است تا مسئولان ملی در تخصیص حداکثری گاز به این واحد صنعتی سیاستگذاری درست مطابق با شرایط اقلیمی، اهتمام ویژه ای داشته باشند تا این نیروگاه همچون گذشته چون نگینی در میان دریا و جنگل بدرخشد و البته مشترکان برق نیز با صرفه جویی در مصرف این انرژی در فرایند پایداری این صنعت همراه باشند.

اخبار مرتبط

سیف‌الله‌‌پور: نساجی به مصاف فولاد خوزستان می‌رود

فولاد خوزستان همچنان ناکام در قائمشهر

کشف عرضه خارج از شبکه 220 تن ورق فولادی

0 نظر

ارسال نظر

capcha